گروه: سیاسی
شماره روزنامه:2275
تاریخ :1393/11/25 ساعت 10:34:05
تعداد بازدید: 2344
داعش قدرت بگيرد شیعه و سنی را نابود مي كند
email pdf word plus minus reset color
سيد عبدالباعث قتالي امام جمعه اهل سنت بندرعباس است. ايشان همواره در بسياري از مسائل سياسي، اجتماعي، مذهبي صاحب نظر است و هموراه در اين عرصه ها نقش آفرين بوده كه در اين راه از وي به عنوان شخصيتي معتدل ياد مي شود. وي در گفتگويي به برخي از سوالاتي از جمله توجه دولت به جامعه اهل سنت، گروه هاي تكفيري و... پاسخ داده است كه در ادامه مي توانيد بخوانيد.

عکس اصلی خبر

 لطفا کمی در مورد اهل سنت استان هرمزگان توضیح دهید.

اهل سنت استان هرمزگان، حدود 40 درصد جمعیت این استان را تشکیل می¬دهد که بیشتر درجزایر و سواحل جنوبی هرمزگان و برخی از شهرهایی که از این سواحل فاصله کمی دارند، مثل بستک ساکن هستند.

جایگاه تاریخی اهل سنت هرمزگان چه می باشد؟

درگذشته اکثریت ایران را اهل سنت تشکیل می¬دادند، اما بعد از تشکیل دولت صفوی در ایران، اهل سنت به یک اقلیت تبدیل شد. اما جنوب ایران و هرمزگان از نقاطی است که در تحولات تاریخی ایران در 4 قرن اخیر شاهد کمترین  تغییرات بوده است، لذا تا گذشته¬ای نه چندان دور اهل سنت در هرمزگان در اکثریت بوده و اکنون نیز جمعیت قابل توجهی را از این استان تشکیل می دهند.

مرجع دینی اهل سنت درهرمزگان چه می باشد؟

اهل سنت دارای مدارس دینی متعددی است که طلاب دینی و ائمه مساجد درآن آموزش داده می شوند. برخی از مدارس دینی اهل سنت جنوب مثل مدرسه دینی کمالیه در قشم قدمت زیادی دارند و فعالیت آنها به 4 قرن قبل برمی گردد. در گذشته از کشورهای همسایه برای تحصیل علوم دینی به مدارس دینی اهل سنت جنوب می آمدند و در آنجا کسب علم می کردند، و این از رونق تاریخی مدارس دینی حکایت دارد. از طرفی، جنوب ایران همواره شاهد ظهور علما بزرگ و فرهیخته اهل سنت بوده که نقش مهمی در بیداری دینی مردم جنوب و حتی دیگر کشورها داشته اند. متأسفانه بدلیل مشکلاتی مثل ناامنی، ضعف دولت مرکزی، کشف حجاب و... در دوقرن اخیر، شاید مهاجرت بسیاری از فرهیختگان و علما اهل سنت به دیگر کشورها بوده-ایم. اما با وجود این مشکلات هنوز مدراس دینی اهل سنت در جنوب فعال هستند و طلاب زیادی دراین مدارس مشغول به کسب علم هستند که البته به برکت پیروزی انقلاب و نظام اسلامی رشد کمی وکیفی چشمگیری داشته است.

فعالیت اجتماعی اهل سنت را چگونه ارزیابی می کنید؟

اهل سنت همواره افراد معتمد و خیری داشته است که بدون هیچگونه چشمداشتی با انفاق و اقدامات خیرخواهانه به محرومیت زدایی در منطقه کمک کرده اند. خیرین جنوب در کل منطقه پر آوازه هستند و در ساخت بیمارستان، مساجد، کتابخانه، مدرسه و خانه بهداشت فعالند و در مسیر خدمات رسانی شیعه و سنی برای آنها فرقی ندارد. بسیاری از خیرین اهل سنت برای آبادانی مناطق شیعه اقدام کرده اند و این از تلاش چشمگیر خیرین جنوب برای آبادانی کل هرمزگان حکایت دارد و در مجموع دارای دو خصوصیت بارز هستند: کم توقعی و جنب و جوش کاری .

تاکنون رابطه شیعه و سنی در هرمزگان چگونه بوده است؟

شیعه و سنی هرمزگان همواره زندگی مسالمت آمیزی در کنار هم داشته اند و هیچ مشکلی با هم ندارند بلکه یاور و برادر یکدیگرند. وحدت سنی و شیعه در هرمزگان مثال زدنی و الگویی برای سایر نقاط ایران  و حتی جهان اسلام است. از طرفی نباید فراموش کرد که در هرمزگان ما مسأله ای به نام قومیت نداریم بلکه اهل سنت هرمزگان اصالتا فارس هستند و زبان آنها شاخه ای از زبان فارسی قدیم هستند و این موضوع به وحدت مذهبی کمک زیادی کرده است. البته گاهی مشکلاتی در مسیر وحدت پیش می آید که این امر معمولاً توسط افرادی صورت می گیرد که به عنوان مسئول از دیگر مناطق کشور به هرمزگان می آیند و چون شناختی از اهل سنت ندارند، باعث بروز مسائل حاشیه ای می شوند. این وظیفه مسئولین محلی است که آنها را توجیه کنند تا با اقدامات خود باعث دلخوری یا ضربه به وحدت نشوند.

پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن چه تأثیری بر اهل سنت داشته است؟

انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) واقعه ای تاریخی بود که به بیداری کل ملت های اسلامی انجامید. اهل سنت در پیروزی انقلاب شریک بودند و خود را جزیی از انقلاب اسلامی می دانند. ارزش های انقلاب اسلامی ایران یک تحول فرامرزی بود و کل جهان اسلام را تحت تأثیر قرار داد.

 این انقلاب  نه تنها سبب بیداری شیعیان در جهان شد، بلکه اهل سنت را نیز بیدار و هدفمند کرد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد رشد دینداری و رشد ساخت مساجد، خیرین، مدارس دینی و ... در میان اهل سنت هستیم که تمام این تحولات از برکات انقلاب اسلامی می باشد.

در شرایط فعلی رویکرد دولت تدبیر و امید با اهل سنت چگونه است؟

در دین اسلام بر اعتدال و میانه روی تأکید شده است، لذا رویکرد دولت دکتر روحانی دارای اصالتی اسلامی بوده و می تواند الگویی برای دیگر دولت ها درجهان اسلام باشد. شخص دکتر روحانی فردی فرهیخته و آگاه به مسائل است و اهل سنت به ایشان اعتماد کامل دارد. متأسفانه برخی سلیقه گرایی ها در گذشته مشکلات و محدودیت هایی را در زمینه وحدت اسلامی ایجاد کرده است که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید شاهد تلاش مسئولین برای رفع این مشکلات و ایجاد احساس برابری میان شیعه و سنی در کشور هستیم. از طرفی نباید فراموش کرد که رأی اکثریت مردم هرمزگان به دولت تدبیر و امید بوده است. زیرا مردم هرمزگان غالباً  افرادی معتدل و میانه رو هستند و با هرگونه افراطی گری مخالفند. خوشبختانه دولت تدبیر و امید با حمایت رهبری مورد اعتماد مردم بوده وهست و قدمهایی مهم در جهت حل مشکلات برداشته است و تا وقتی که حمایت رهبری از این دولت باشد› اقدامات این دولت همچنان با حمایت اقشار مختلف مردم همراه خواهد بود و برهمگان واجب است که در جهت حمایت این دولت گام بردارند و از تضعیف دولت خودداری کنند .

بطور کلی مطالبات اهل سنت را از دولت چگونه ارزیابی می کنید؟

اهل سنت دارای حقوق قانونی و شفاف است که مسئولیتی را متوجه مسئولین می کند تا این حقوق را مد نظر قرار دهند. یکی از انتظارات مهم اهل سنت مشارکت در امور مدیریتی و اجرایی کشور است که از نظر قانونی هیچ منعی ندارد، ولی بدلیل سلیقه گرایی شاهدیم که این حق بدیهی در برخی مسایل مسکوت مانده است. انتظار بر این است که مسئولین با حکمت و درایت در جهت حل این مشکل اقدام نمایند و برابری اداری و مدیریتی را در کشور حاکم کنند.

وضعیت جهان اسلام در شرایط فعلی بسیار شکننده است. ظهور گروه هایی مثل داعش سبب اختلاف وجنگ وخون ریزی میان مسلمانان شده است. به نظر شما علت بروز این نوع افراط گرایی در جهان اسلام چیست؟

در ابتدا باید بگویم که ما با هرگونه خشونت و افراط گرایی مخالفیم. ما پیامبر اسلام (ص) را رحمتی برای عالمین می دانیم زیرا اسلام دین میانه روی، گذشت و برادری است. دراین میان اقدامات گروه های افراطی، چه داعش و چه گروه هایی دیگر که ممکن است در آینده ظهور کنند، محکوم است.

 افراط گرایان ابتدا هم مذهبی های خود را می کشند و بعد به سراغ دیگران می روند.

پس جای تعجب نیست که بیشتر قربانیان داعش از اهل سنت باشد و همین طور که در اخبار شنیدیم، داعش فقط در یک روستای سنی نشین در عراق 500 نفر از زن و مرد و پیروجوان سنی مذهب این روستا را کشتند و کسی هم پاسخگوی این جنایت نیست. گروه هایی مثل داعش دارای تفکر سیاسی هستند و اگر به قدرت برسند هرگونه مخالفی را چه شیعه و چه سنی وغیره نابود می کنند.

اما علت بروز چنین گروه هایی متفاوت است مثل تبعیض مذهبی، نفوذ بیگانگان در میان مسلمانان، فقر، بیکاری و دیکتاتوری حاکم بر بسیاری از کشورهای منطقه که عوامل سبب بروز گروه های خشونت طلب در جهان اسلام شده است.

 به نظر شما چه راهکارهایی برای کنترل افراط گرایی وجود دارد؟

تاکنون هیچ عالم و روحانی معتبری را نیافتیم که از افراط گرایی و گروه هایی مثل داعش حمایت کرده باشند. اما فقر، بیسوادی و تبعیض طولانی قشری سرخورده را در میان مسلمانان به وجود آورده است که خشونت را به عنوان تنها راه زندگی برگزیده اند و حتی از کشتن دیگران به بهای کشتن خود ابا ندارند. باید زیر ساخت های فرهنگی و اجتماعی در جوامع اسلامی تقویت شود و مسلمانان حقوق یکدیگر را رعایت کنند و از تبعیض و ظلم علیه یکدیگر خودداری کنند تا فرصت جذب جوانان ناراضی توسط  گروه های افراطی از بین برود.

در ماه گذشته شاهد توهین روزنامه فرانسوی به ساحت پیامبر اسلام (ص) بودیم. موضع شما در این خصوص چیست؟

توهین و سخره گرفتن تمامی انبیاء محکوم است و مسلمانان از توهین به هر پیامبری ناراحت می شوند. مقام معظم رهبری در فتوایی توهین به تمامی انبیاء الهی و همسران و فرزندان آنها محکوم کرده است و این فتوا می تواند سرلوحه همگان باشد و ما از مقام معظم رهبری بخاطر چنین فتوایی تشکر می کنیم.

توهین روزنامه فرانسوی به پیامبر اسلام (ص) امری محکوم است، هرچند خشونت و ترور روزنامه نگاران هم امری محکوم است، و بجا بود مسلمانان با یک مخالفت مدنی اعتراض خود را بیان می کردند.

در مورد افزایش جمیعت در میان اهل سنت گاهی مسائلی درکشورمطرح می شود، نظر شما در خصوص این موضوع چیست؟

مقام معظم رهبری بر افزایش جمعیت کل ایرانیان تأکید دارند، زیرا کشور ما برای جلوگیری از کهنسالی در سال های آینده نیازمند جمعیت جوان است، اما افزایش یا کاهش جمعیت را به مسائل مذهبی ربط دادن درست نیست. بلکه عواملی  چون اقتصاد، رفاه، مهاجرت، بیکاری، طلاق و ... واقعیت هایی هستند که بر میزان جمعیت تأثیر زیادی دارند. اگر واقع بین باشیم جمعیت اهل سنت در جنوب چندان زیاد نیست و حدود 600 هزار نفر از اهل سنت در سه استان هرمزگان، فارس و بوشهر زندگی می کنند.

 اگر به نسبت جمعیت کل حساب کنیم، می بینیم که جمعیت اهل سنت جنوب در 4 دهه اخیر نه تنها افزایش نیافته، بلکه کاهش یافته است. به عنوان مثل در شهرهایی مثل بندر لنگه ، بندرعباس و ... در 4 دهه قبل اهل سنت در اکثریت بودند، ولی الان اهل سنت به اقلیت تبدیل شده اند. این تغییر جمعیتی عوامل مختلفی دارد که از جمله می توان به مهاجرت اهل سنت به دیگر شهرهای ایران و دیگر کشورها اشاره کرد و در مقابل مهاجرت برادران شیعه از دیگر مناطق به استان هرمزگان در کنار این مهاجرتها رشد زاد و ولد در میان اهل سنت جنوب کاهش یافته است و مهاجرت روستائیان به شهرها سبب شده تا آنها هم خانوده های تک فرزندی یا دو فرزندی را تجربه کنند. بدین ترتیب روستاهای اهل سنت خالی از سکنه یا کم جمعیت می شوند و آنها که به شهر مهاجرت می کنند، الگوی تک فرزندی را برای تشکیل خانواده می پذیرند.

 وقتی اهل سنت در چند دهه گذشته در بسیاری از شهرها در اکثریت بوده و الان به اقلیت تبدیل شده مشخص می شود که اهل سنت هم از عوامل موثر کاهش جمعیت در کل کشور تاثیر گذار است. مهم اینست که ما برادرانه در کنار هم زندگی می کنیم و هیچ مشکلی با هم نداریم و این تغییرات جمعیتی نیز امری طبیعی است و نباید نسبت به آن حساسیت نشان داد.

در مورد حقوق قانونی اهل سنت حرف زدید. این حقوق چه چیزهایی را شامل می شود؟

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانونی مترقی والگویی برای همه مردم ایران است . در این قانون تبعیض و طبقه بندی میان شهروندان ممنوع اعلام شده و در عوض مذاهب اسلامی در اداره امور خود آزاد معرفی شده اند. این شفافیت باید سرلوحه همه ی مسئولین و دولتها باشد تا ضمن رعایت حقوق اجتماعی و مذهبی پیروان سایر مذاهب اسلامی، وحدت اسلامی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است را بیش از پیش محقق سازند، تا کشور ما الگویی برای همزیستی مسالمت آمیز وحدت و برادری میان مذاهب اسلامی در جهان اسلام باشد. من فکر می کنم هر چه به حقوق قانونی اهل سنت توجه بیشتری شود و دخالتهای سلیقه ای کمتر شود، این هدف بهتر تحقق می یابد.

اهل سنت هرمزگان در انتخابات مختلف کشور معمولاً به چه جناحی گرایش بیشتری دارند؟

در ابتدا باید تصریح شود که ما دارای منافع ملی هستیم که این منافع فرا جناحی است و همه گروه ها و احزاب و مذاهب باید در جهت آن گام بردارند. خط مش منافع ملی توسط مقام معظم رهبری تعیین می شود و پیروی از آن برهمگان لازم است.

از طرفی، اهل سنت یک حزب سیاسی نیست و به هیچ جناح سیاسی تعلق ندارد. اما بطور کلی اهل سنت ایران به گرایشهای میانه رو تمایل بیشتر دارند و در این میان تعامل اهل سنت با کلیه ی گروه های سیاسی مثبت است به شرط اینکه این گروهها در چارچوب قانون حرکت کنند و بدنبال میانه روی باشند. در انتخابات اخیر ریاست جمهوری نیز چون شعار دکتر روحانی، اعتدال و میانه روی بود، اکثریت اهل سنت به وی رأی دادند، زیرا اهل سنت مثل سایر اقشار مردم ایران راه برون رفت از مشکلات را اعتدال و میانه روی می دانستند.


up email pdf word plus minus reset color
گروه: سیاسی
شماره روزنامه: 2275
تاریخ :1393/11/25 ساعت 10:34:05
تعداد بازدید: 2344
نظر دیگر کاربران درباره این خبر...
بدون اطلاعات
نظر شما چیست؟


شما کاربر محترم، با استفاده از فرم زیر می توانید نظر خود را برای روزنامه ارسال نمایید. نظر شما پس از تائید مسئولین روزنامه در همین قسمت قرار خواهد گرفت.
باتشکر
نــام: * متن نظر:
   
 
 
  
   
نام خانوادگی:  
رایــانـامـه:  
سایت/وبلاگ:  
محرمانه ماندن مشخصات  
 
کد امنیتی